Ogre
8 oC

Pirmdiena, 26. oktobris

Šodien vārda dienu svin
Kaiva, Amanda, Amanta

Mobilā aplikācija "Ogres novadnieks" 

 

Sadaļā "Tūrisms" jūs varat iegūt informāciju par apskates objektiem, aktīvās atpūtas iespējām, radošajām darbnīcām un kafejnīcām Ogres novadā. Atlasiet interesējošās objektu kategorijas vai meklējiet objektus pēc atrašanās vietas, kā arī iepazīstieties ar velotūrisma vai kājāmgājēju maršrutiem un dodieties iepazīt burvīgo un daudzveidīgo Ogres apkārtni!

 

Kopš 2020.gada februāra mobilajā aplikācijā pieejams arī BEZMAKSAS audiogids ar 88 stāstiem par Ogres novada interesantākajām vietām, vēsturiskajiem notikumiem un personībām. Audiogida stāstus ierunājis Nacionālā teātra aktieris Jēkabs Reinis.

Apskati un izdrukā karti ar audiogida objektiem! 

Lejuplādē mobilo aplikāciju:           

         


 

Tūrisma reģions EXIT RĪGA sagatavojis dažādus tematiskos maršrutus netālu no galvaspilsētas.

Spied uz saites zemāk, izpēti maršrutu un dodies ceļā:

 

 

 

 

Šeit var lejuplādēt šādas tūrisma kartes un brošūras:

 

Ogres pilsētas tūrisma karte

 

Ogres novada tūrisma karte  2020

 

Ogres novada tūrisma karte 2018

 

Ogres pilsētas velomaršruti

 

Ogres novada tūrisma buklets

 

Ūdens tūrisma karte "Ogre"

 

Ūdens tūrisma karte "Mazā Jugla", "Lielā Jugla"

 

Pierīgas reģiona tūrisma karte "ExitRīga"

 

Atpūta ģimenei Ogrē un Daugavas lejtecē

 

Kāzas Ogrē un Daugavas lejtecē

 

 

Maršruti velobraucējiem un laivotājiem:

12. velomaršruts "Lejasdaugava - Ogres upes ieleja"

Ogres upes laivošanas maršruti

 

Karte tapusi projekta “Lejasdaugavas novadu iedzīvotāju iesaiste velo un ūdenstūrisma maršrutu par godu Latvijas simtgadei izstrādē, kā arī vides izglītošanā” (Nr.1-08/299/2017)

 

Rekomendācijas laivotājiem

 

Laivošana ir lielisks aktīvās atpūtas veids un var sagādāt daudz atmiņā paliekošu brīžu.

Lai tie būtu pārsvarā patīkami, ir vērts ievērot dažus principus.

 

1.Izplānojiet maršrutu.

     Ir jāņem vērā ievēlēto laivu ātrums, straumes ātrums, iespējamais pretvējš, plānotās apstāšanās vietas un laiks, dienas ilgums, kā arī savas sportiskās ambīcijas.

     Klasiskā variantā braukšana notiek vai nu ar kanoe (5-7 km/h stāvošā ūdenī), vai ar piepūšamajām laivām (2-4km/h). Attiecīgi, pārmērīgi nepārpūloties, vienā dienā pa upi var nobraukt 10-20km ar piepūšamo laivu, vai 15-25km – ar kanoe.

     Straumes ātrums  ir atkarīgs no ūdens līmeņa upē un no konkrētā posma krituma. Jāpiebilst, ka zemā ūdens līmenī straujākos posmos braukšana nebūs ātrāka, jo zemā līmenī šie posmi ir sekli.

     Dokumentā “Ūdenstūrisma maršruti pa Ogres upi Ogres novada teritorijā” norādītie minimālie ūdens līmeņi tiešām ir minimāli. Šādā līmenī jebkurā straujtecē būs lēnām jāgroza laiva, sekojot straumei. Nobraukt Ogri var arī par ieteicamo mazākā ūdens līmenī, tikai jārēķinās, ka lielākajā daļā straujteču tad būs jākāpj ārā no laivas. Tomēr straujteces Ogrē pārsvarā ir lokālas. Izņēmums ir Ogres pilsēta, kur kritums ir salīdzinoši lielāks un zemā ūdens līmenī ir jāņem vērā arī HES darbība.

     Savukārt, sākot ar kādiem 0.50m, seklumi jau ir pazuduši, un braukšana notiek ievērojami raitāk.

 

Ūdens līmenis tiek fiksēts automātiskās novērošanas stacijās un publicēts meteo.lv mājas lapā,

sadaļā Novērojumi -  https://www.meteo.lv/hidrologijas-operativa-informacija/?&nid=464

 

     Ogre ir liela upe un vējam ir, kur ieskrieties. Latvijā valdošais ir rietumu vējš, kas ir tieši pretvējš. Ir vērts pirms brauciena meteo.lv lapā pārbaudīt vēja prognozi.

     Dienas ilgums – it kā pašsaprotama lieta, tomēr to nevajag aizmirst. Agrā pavasarī pie upes jānonāk laicīgi un nav jāplāno brauciens, kas ilgāks par 3-4 stundām.

     Sportiskās ambīcijas – ir optimāli, ja visām ekipāžām braukšanas ātrums ir apmēram vienāds. Ja gadījumā kāda ekipāža brauc ievērojami ātrāk, un kāda – lēnāk, ir ieteicams pārsēdināt braucējus tā, lai laivu ātrumi izlīdzinās. Tas gan nestrādā vienvietīgajās laivās, bet tādās braucēji parasti ir ar iepriekšēju pieredzi.

     Ar izplānoto maršrutu ir jāiepazīstas visiem braucējiem. Tāpat visiem vajadzētu iepazīties ar apvidus karti.

 

2. Sagatavojiet līdzi ņemamās mantas

     Ir jārēķinās, ka varat palikt slapji. Attiecīgi finišā ir jābūt iespējai pārģērbties sausās drēbēs. Ja šīs drēbes tiek ņemtas līdzi laivā, ir jābūt lielai pārliecībai par iepakojuma ūdensdrošumu. Īsais tests – ja mantu maisu kādu minūti tur zem ūdens, un tā saturs joprojām ir sauss, tad tas ir pietiekoši droši iepakots.

     Tieši tas pats ir sakāms par telefonu. Nepieciešamības gadījumā - ir labi, ja tas ir līdzi, bet galīgi nav labi, ja tas ir palicis slapjš un nestrādā.

     Apdomīgi braucēji ir laicīgi sagatavojuši ūdensdroši iepakotus avārijas gadījuma sērkociņus vai šķiltavas kā arī nedaudz naudas. Šāds avārijas komplekts, kopā ar telefonu, ir paredzēts patiešām nopietnai situācijai, tāpēc tas būtu jātur pie sevis, nevis somā, kas jautri aizpeld pa straumi uz leju.

 

3.Informējiet mājās palicējus par saviem plāniem.

 

4. Drošības jautājumi.

     Upe ir paaugstinātas bīstamības vieta. Nekautrējieties lietot peldvestes. Turklāt peldveste ir arī patīkami silta.

     Augstā ūdens līmenī upes bīstamība palielinās. Ogrē šķēršļu ir maz, un pārsvarā gadījumu laivotāji problēmās var nonākt dēļ neuzmanības un neizlēmības – pamatā nonākot saskarē ar kritušiem kokiem. Ja redzat tādu – laicīgi(!) apbrauciet ar lielu rezervi. Ogre ir plata, un palu straume – spēcīga, tāpēc visai upei pārkrituši koki gadās ļoti reti.

     Pavasaros vai ļoti lietainos periodos ir jāizvairās ilgstoši uzkavēties stāvkrastu tuvumā un/vai zem nolīkušiem kokiem – ir iespējami krastu nobrukumi.

     Ir jāģērbjas atbilstoši laika apstākļiem. Agrā pavasarī un vēlā rudenī ir jālieto hidrotērps.

     Ja hidrotērpa nav, un laiks nav silts, izvairieties no kokvilnas apģērba (samircis tas ļoti saldē) un lietojiet vēju aizturošu apģērbu – tas mazinās vēja dzesējošo ietekmi.

     Savukārt saulainā laikā nevajag aizmirst par pretapdegumu krēmu un cepuri. Var lietot arī apģērbu ar garām piedurknēm.

     Airējot var uzberzt tulznas. Īpaši viegli tas gadās airējot ar divlāpstiņu airi, jo tādā gadījumā rokas noteikti būs slapjas, un tad tulznas uzberžas īpaši viegli (savukārt sausā laikā airējot ar vienlāpstiņas (kanoe) airi, rokas pārsvarā paliek sausas un tulznu iespējamība ir mazāka). Profilaktisks līdzeklis ir cimdi – plāni, sintētiska materiāla cimdi, kas cieši pieguļ rokai. Labi der vislētākie darba cimdi, nopērkami saimniecības/celtniecības preču veikalā. Jāizvēlas mazliet mazāki, kā būtu normāli, jo ūdenī tie pastiepsies. Ērtības labad cimdiem var nogriezt pirkstu galus.

     Airējot kanoe laivā, katrs braucējs airē tikai vienā pusē un ir vēlams, lai braucēju darbība būtu saskaņota un simetriska. Katrā ziņā, ir jārēķinās ka kanoe laiva brauks atbilstoši vājākā braucēja spējām, nevis otrādi. Attiecīgi tas ir jāņem vērā plānojot visas darbības.

     Ogre ir laivojama jau tūlīt pēc ledus iziešanas, tomēr tas ir jādara īpaši piesardzīgi, jo Ogrē ledus iziet nevienmērīgi – ja vienā posmā tas ir izgājis, tas vēl nenozīmē, ka visa upe ir brīva no ledus. Arī pēc ledus iziešanas pa upi turpina peldēt atsevišķi ledus gabali, kas var sagādāt nepatīkamus pārsteigumus.

     Pēc ledus iziešanas krastos paliek lieli ledus krāvumi, kas ik pa brīdim iegāžas upē. Nav ieteicams braukt tiem tuvumā, un vēl jo vairāk – apakšā, lai cik arī labi tas neizskatītos sociālajos tīklos.

     Ja ūdens līmenis Lielpeču novērošanas stacijā pārsniedz 1m, tas ir uzskatāms par augstu līmeni, un ir jābūt īpaši piesardzīgiem. Šāds līmenis var gadīties arī vasarā. Ja, piebraucot pie upes, ūdens pēc krāsas atgādina kafiju ar pienu, tad ziniet ka joki mazi – visdrīzāk ka līmenis tad ir 2m vai vairāk. Šādā līmenī upi var nobraukt ļoti ātri, un problēmas, ja tādas gadās – arī notiek ļoti ātri.

     Tomēr nevajag baidīties, vienkārši esiet piesardzīgi un izbaudiet braucienu. Ogre kopumā atbilst 1. starptautiskajai straujūdens upju katergorijai (tās pavisam ir 6) un ir labi piemērota nesteidzīgiem atpūtas braucieniem. Īpaši izteiksmīgi tie ir pavasaros, pirms ir saplaukušas lapas, jo tad var labi redzēt dižkokus, ar kuriem Ogres ieleja ir ļoti bagāta. Arī rudeņos Ogre piedāvā neaizmirstamas ainavas.

      Netradicionāls, bet īpašs brauciens, ir sezonas noslēgumā, īsi pirms nopietnāka sala iestāšanās.

   Savukārt ziemas sezonā, kad pāris nedēļas ir bijis stabils sals, Ogres pilsētas teritorijā, upes kreisajā krastā daudzviet veidojas krāšņi leduskritumi. Foto: https://photos.app.goo.gl/tyWPuIOQhigT5YuG2